et mobbeoffer

Categories HVERDAG

Marlene Ytterland inspirerte meg veldig etter at jeg leste innlegge hennes “No diet will remove all the fat from your body because the brain is entirely fat”. Det fikk meg til å tenke på at jeg faktisk har veldig lyst å dele min historie med dere, for livet mitt har ikke alltid vært en dans på røde roser som en ofte sier. Det har da iallefall ikke alltid vært det for meg, og nå føler jeg livet mitt har falt på plass, der hvor det bør være akkurat NÅ.

Jeg har aldri hatt et perfekt liv, men det er det vel egentlig ingen som har hatt? Jeg har alltid blitt sett på som den rare jenta som får alt hun peker på! Fra jeg var kanskje rundt 5-6 år og viste hva vennskap betydde, var det ikke alltid det gikk ann og være flere enn 2-4-6-8 personer sammen, det måtte ALLTID være partall når vi skulle henge sammen og ha det gøy og leke sammen på lekeplassen eller i skolegården. Det gikk fint til tider. Men ble det til at vi ble en for mye eller en for lite, så var det alltid en person som ble presset ut av gjengen, og den personen var alltid MEG! Hvorfor?

Hvorfor vet jeg ikke svaret på selv, men jeg var også alltid den jenten som ble stemplet som RAR. Det er spørsmål jeg sitter igjen med, spørsmål jeg muligens aldri kommer til å få svar på og jeg er heller ikke den som etteforsker hvorfor livet ble som det ble, for jeg har fått et veldig fantastisk liv og en nydelig tilværelse. Ikke minst har jeg en familie som er veldig glad i meg og bryr seg om meg, mne jeg har også verdens beste og fantastiske kjæreste som er der for meg uansett hva + jeg har en helg gjeng med fantastiske venner som jeg kan være sammen med når det er tid og mulighet!

Jeg har også vært et mobboffer for mange, jeg var alltid den som ble mobbet, uansett hvem som mobbet meg eller plaget meg, men jeg innså det ikke selv før favoritt læreren min på barneskolen i 5/6 klassen fortalte til mamma at “datteren din blir mobbet”. Det var selvfølgelig tøft , spesielt for mamma .. for hun hadde egentlig allerede forstått det når jeg kom hjem gråtende hverdag etter skolen og når jeg aldri fortalte henne hva som skjedde for jeg var redd de andre barna i gaten, så gjorde ikke sakene så mye enklere, og det værste med hele perioden var at de andre barna i gaten begynte å spre usanne rykter, rykter som folk tok på alvor, rykter som ble gjort om til historier og rykter som ikke forsvant før du gjorde som de sa til deg.

Store deler av 8 klassen var toalette på ungdomskolen gjemmestedet mitt, til de begynte å lete etter meg – da måtte jeg finne andre plasser jeg kunne sitte i fred og ro, og bare slappe av, være for meg selv og sitte å tenke uten å tenke på at nå kommer de for å mobbe meg, som sakt YHU tok ikke tak i problemene når jeg gikk der, og jeg har hørt i senere tid at de fremdeles ikke har tatt tak i problemene som er der NÅ. Flere elever bytter over til Møre barne og ungdomskole for at miljøet der er så mye bedre enn hva det er på Ytre Herøy eller Indre Herøy. Men som sakt det er alltid de som blir mobbet eller plaget som bytter skole det er aldri mobberene som bytter. Aldri har jeg hørt eller lest om akkurat det tema. 

Jeg er ikke for mobbing, og jeg vil helst at alt som heter mobbing skal slutte! 
Hvordan tror dere en verden ville vært uten mobbing?
En verden der alle kunne være venner uten mobbing?
En skole som kunne love deg at du ikke kom til å bli mobbet? 

JEG SIER STOPP MOBBING FØR DET ER FOR SENT!

6 kommentarer

6 thoughts on “et mobbeoffer

  1. Tøft av deg å dele dette 🙂
    Mobbing kommer nok dessverre alltid til å eksistere. Men straffen for mobbing burde bli hardere. I dagens samfunn er det jo mobbeofferet som må bytte skole, som holdes utenfor aktiviteter og som blir tatt ut av klassen om det blir for ille.
    Jeg tror også muligens at feks. forelesninger fra et mobbeoffer som har slitt veldig kan få mobbere og andre til å skjønne hva de gjør med en person. Vi hadde dette når jeg gikk på ungdomsskolen, og jeg velger å tro at det hjalp. Det rørte alle. Selv de tøffeste mobberene.

  2. Uff :-/ Jeg vet akkurat hvordan du har det. jeg har selv blitt mobbet. Det hele startet for meg da jeg flyttet opp til mamma sommeren 2003. Ble mobbet etter noen mnd på ungdomskolen i 8 klasse, jeg jeg var av den typen som ikke brydde meg. Eller jeg brydde meg, men jeg viste det ikke til de som mobbet meg. Jeg gikk hele 8 , 9 og litt av 10 klasse før jeg tok det oppe med læreren vi hadde i en time da. Men det hjalp ikke. Så da jeg startet på vgs hjap det litt men når jeg flyttet for meg selv som 18 åring ble det ille igjen, ikke så ille som på ungdomskolen, men jeg kan si med hånden på hjertet det at det var ille. Å hadde mange tanker om og ta livet mitt. Å den dag i dag sitter jeg igjen med arr på armen jeg virkelig angrer på.
    jeg vet fortsatt at det er mennesker her i denne byen jeg bor i som har ett eller annet de ikke liker ved meg, men jeg har lært meg det at jeg ikke skal bry meg og være sterk..
    Ett ordtak jeg gjerne vil dele med deg er:
    Tror du på karma?? SEFØLGELIG!!
    Hvorfor tror du jeg har kommet såpass langt, mens de som gjorde meg urett , snakket dritt og løy om meg fortsatt er på samme plass.

  3. NÅ tror jeg faktisk at ord ikke kan strekke til for å beskrive hvor stolt jeg blir når jeg ser mennesker komme ut med historiene sine, sakte men sikkert. DU burde være stolt av deg selv, Gunn! Husk det!
    Får så vondt i meg når jeg leser dette her. Hadde ingen aning om at du har gått igjennom noe som det her, er jo så vanskelig å legge merke til når man ser smilet ditt. Men, hei, er dessverre alt for mye man kan skjule bak det… veldig, veldig glad for at du kom deg videre etter den tunge perioden – noen mennesker er rett og slett direkte kvalme, uten noen form for vett i hodet. Og når jeg leser at de kom etter deg inn på toalettet… nei, fy.
    Men, jeg må si jeg flirer litt for meg selv her, når jeg ser hvor mange som har kommet ut den siste tiden og fortalt om sine perioder på YHU. Er jo en god stund siden jeg og du gikk der, men likevel har det ikke blitt satt EN eneste stopper for det som foregår der. Har hørt at det er verre nå enn på lenge, så det er jammen ikke rart at flere og flere bytter til Møre. Er så sjokkert over oppførselen til enkelte at jeg finner ikke ord.
    Dette er noe lærerne burde satt en stopp på for flere år tilbake siden, men … nei. Men hva kan vi gjøre? Det burde ikke være opp til oss, lærerne MÅ jo se hva som skjer? Hæ? Tenk å ignorere sånne ting. YHU er rett og slett en stor skuffelse for kommunen vår.
    Til slutt, tusen takk for dette innlegget. Du er en stor inspirasjon, ikke glem det!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *