MINE JULETRADISJONER

Categories JUL

Er det noe jeg liker bedre enn både sommeren og høsten til sammen så er det Desember og juleforberedelsene som jeg gleder meg til etter en hel måned med flere bursdagsfeiringer i Oktober. Jeg syns det er så koselig å pynte til jul, så jeg klarer egentlig aldri å vente med å pyntingen så jeg starter så smått i slutten av November. Leiligheten blir i år som i fjor pyntet før første søndag i advent, og vi har bestemt at i år skal vårt juletre allerede opp 1 Desember. 

Julekalenderen på bloggen skal foregå fra 1-24. Desember, og det vil være premier å få på bloggen hver eneste dag med forskjellige verdier på premiene. Kalenderen passer både for store og små både gutter og jenter. For meg er det viktig å prøve å gjennomføre og videre føre denne adventskalendere som jeg har hatt tidligere år også.  Selvom nye tradisjoner er til for å skapes og videreføres flere år på rad. Uansett jeg gleder meg veldig til adventstid. 

JULEVERKSTED
Det er en tradisjon vi startet opp i 2016 og vi har bestemt for å videreføre denne så langt det lar seg gjøres, og så lenge niesene og nevøene våre har lyst til å delta på dette. Jeg derimot elsker juleverksted med forskjellige aktiviteter, og jeg bruker å si til meg selv at du er ikke voksen før du er barnslig, samt det er like gøy for de voksne som for barna.

PAKKEKALENDER
Det blir verken jeg eller mannen min for gamle for.  Iår har vi en annerledes pakkekalender enn tidligere år, og jeg gleder meg til å vise den frem i hele Desember.

PAKKELEK
Er en tradisjon som for meg ble introdusert Julen 2015 ettersom familien til mannen har hatt dette som deres lille tradisjon i juletiden.  Da bruker vi alle å samles hjemme hos den som skal arrangerer det dette året (vi rullerer på hvem som arrangerer). I år skal vi arrangere dette, men siden vi har en liten leilighet så skal vi være hos den ene av svigerinnene mine og det blir såååå GØY!

JULETRE
Blir pyntet tidligere å tidligere for hvert eneste år som går. Så vi skal pynte det allerede første desember, 5 dager tidligere enn i fjor.

JULEBAKST
Er noe mamma alltid gjorde sammen med oss når vi var små og jeg ønsker å videreføre denne tradisjonen, selvom jeg allerede har bestilt noen kakesorter med mamma som hun skal lage før juletiden starter. Vi skal også blant annet lage lussekatter og kanskje bake pepperkaker?

JULEKALENDER PÅ TV
Er noe av det viktigste jeg alltid såg på barne-tv når jeg var mindre. Selvom jeg ikke liker noen av de nyeste julekalenderen som går på TV nå, så har jeg mitt eget lille maraton med mine favoritter som er Jul i Skomakergata, Sesam Stasjon Julekalender, Amalies Jul, Jul i Blåfjell, Jul på Månetoppen og The Julekalender.

GREVINNEN OG HOVMESTEREN
 Er en viktig del av kvelden min på lille juleaften. Uansett hvor mye jeg flirer så går jeg aldri lei av den episoden på kvelden før kvelden.

JULAFTEN
Står jeg alltid opp tidlig, spiser en god julefrokost, før vi ser julefilm hele dagen helt frem til vi skal pynte oss og feire julekvelden. Iår skal vi feire jul hos svigers og da er det vanlig å tenne lys på gravene til familiene og ønske alle som møter opp GOD JUL.

TRE NØTTER TIL ASKEPOTT
Er DEN julefilmen som jeg MÅ se på Julaften for å få en finish på julestemningen. 

HAR DERE NOEN JULETRADISJONER? 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “MINE JULETRADISJONER

  1. Ååh det var et skikkelig fint innlegg! Jeg ser på julefilmer lillejulaften, men har ellers ikke noen typiske tradisjoner. Gjør mange ting i jula med middag og slikt, men ingen faste tradisjoner 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *