JEG GLEDER MEG

Categories JUL

Siden jeg var liten har jeg elsker julen og spesielt tradisjonene som følger med, og det blir bare enda flere tradisjoner opp gjennom årene – og det viktigste er å sette pris på de små tingene som får frem julestemningen i desember. Måneden med julepynt, julestemning, egen kategori med julefilmer på Netflix og ikke minst familien. Det er den koseligste tiden av året og jeg har elsket denne tiden helt siden jeg var liten, og gleder blir bare større og større for hvert eneste år som går og jeg føler meg som et lite barn. 

DETTE GLEDER JEG MEG TIL … 🎄

EN HVIT JUL OG SKITURER
Jeg ønsker meg snø fra lille julaften og til over nyttår! Det gjør at julen får det lille ekstra. Hjemme hos foreldrene mine er lukten av snø og omgivelsene der en står ute og trekke inn den kalde og friske luften bare helt magisk. Å kanskje om det er slik snø som på bildet, kan vi kanskje få til flere slike fjellturer – spesielt når jeg selv kan si meg enig at det å komme til toppen av Åmskaret, ikke er så værste når det var en av mine første skiturer. 

JULEVERSTED 
De siste årene har vi hatt juleverksted både min og mannens familie sammen, gjerne før Desember og de vanlige tradisjonelle tradisjonene våre starter. Det samme hadde vi i år, selvom det er en av de få tingene jeg gleder meg til hele året for å være sammen med familien og kunne produsere noe produktivt sammen med de jeg er glad i. Uansett i år skal jeg arrangere det også for noen av mine små venner.  Da blir det laging av stearinlys, krukker til stearinlys og tegne juletegninger – samt vi skal ha julemusikken på fult.  

KAKAO
Julen handler å være sammen med de du er glad i, men også om kos og hygge. Jeg elsker spesielt i julen å gjerne gå i julepysj, myke sokker og lage meg en kopp kakao. Kakaoen har alltid smakt enda bedre i desember med julefilmer og julekalendre på skjermen. Jeg blir aldri for gammel for det. 

PAKKEKALENDER
Siden jeg var liten og så lenge jeg kan huske har jeg alltid hatt pakkekalender, som mamma har laget til oss – helt til de siste årene da både jeg og broren min har flyttet ut har jeg selv valgt å lage pakkekalender til meg og mannen, som jeg nevnte i et tidligere innlegg – så skal vi ha en aktivitetskalender der vi skal gjennomføre aktiviteter sammen og sammen med andre. 

JULEFILMER & JULEKALENDERE 
De siste årene har jeg funnet noen faste julefilmer som jeg MÅ se hvert eneste år. Faktisk så snart omtrent en kasse fylt med mine julefavoritter. Jeg bestemte meg for noen år siden at jeg skulle ta disse julefavorittene med meg videre til både min mann og når vi en gang får vår egen lille familie sammen skulle disse filmene bli med videre. For hvem elsker vel ikke Home Alone 1&2. Jeg har også siden jeg var barn fulgt fast med på Jul i Blåfjell, Amalies Jul og Skomakergata – og i tradisjons tro ser jeg alltid en episode hver eneste dag i desember. Er det noen av dere som ønsker en liste av mine julefavoritter? 

JULEMORGEN
Siden jeg var liten har jeg alltid elsket julemorgenen når jeg står opp. Jeg våkner alltid grytidlig, og julesokken hos mamma og pappa henger klar på døren fylt med julegodteri. Det er alltid viktig for meg for å siste biten med julestemning og det er å se på tre nøtter til askepott sammen med familien, mens foreldrene mine går til å fra for å stelle istand til julekvelden. Lukten av pinnekjøtt sniker seg sakte men sikkert frem og vi gleder oss til julemiddagen. 

JULEMIDDAGEN
På julaften spiser vi alltid pinnekjøtt, mår og medisterpølse, og noe godt til dessert. Julemiddagen er et av de store høydepunktene i desember, og jeg spiser meg alltid så mett at det gjør litt vondt i magen etterpå. Jeg gleder meg allerede til å hive innpå med julemiddag – 

PYNTING AV JULETREET 
Jeg elsker å pynte juletre og etter at jeg flyttet sammen med mannen min har vi vårt eget juletre å pynte. Det bruker vi god tid på, og det lyser opp hele leiligheten og siden det er vi som bestemmer så får treet komme opp tidligere enn det skal. Ettersom det ble tatt opp allerede 30 November. Det må jo nytes, spør du meg. Jeg gleder meg til å henge opp fine julekuler. 

🎄 HVA GLEDER DU DEG TIL I DESEMBER? 🎄

4 kommentarer

4 thoughts on “JEG GLEDER MEG

  1. Victoria Larsen: Så koselig! Tenkte å prøve å få til flere slike innlegg fordelt utover året. Skal prøve også å blogge daglig fremover, har virkelig savnet å oppdatere her, måtte bare få tilbake gnisten og det har jeg ENDELIG.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *