Utdanning, hva vil du bli?

Categories HVERDAG

Noen måneder før du går ut av 10 klasse, velger du en linje du gjerne kunne tenke deg og utdanne deg til, du velger ; helse og sosial, media og kommunikasjon, naturbruk eller idrett. Jeg valgte helse og sosial , har alltid vært intressert i å jobbe med barn. Like før første år på videregående var ferdig var det på tide og velge en ny retning, til videre utdanning, valgte barn og ungdom. 

Like før andre år på videregående kom det store spørsmålet skal du være lærling eller vil du gå allmenn påbygging? Tenkte! 
Jeg bestemte meg for å bli lærling, så jeg kunne få fagbrevet og deretter komme meg høyre opp i utdanningen. Midt i blinken! 2 år senere … sto jeg med fagbrevet i hånden og var kjempe glad for at jeg hadde fått til noe jeg hadde bestemt meg for å gjøre!

Så kom tiden etterpå .. søking av videregående skole for og ta allmenn påbygging, vg3! Hvor jeg nå går mine fantastiske dager. Men nå har det dukket opp “søknad til høgskoler, universitet og folkehøgskoler”. Spørsmålet som kommer frem er:
Hva vil du bli? Hva vil du videre i livet? Er det noe du er usikker på? Og dette er så VANSKELIG!

Men ikke for meg … jeg har alltid vært bestemt på hva jeg ønsker og gjøre med livet mitt innen for utdanning, jeg skal bli lærer. Førskolelærer for å være nøyaktig, jeg skal gjøre det mulig for meg og kunne jobbe både i barnehage og 1-4 klasse, noe jeg vil. Men så kommer det andre spørsmålet ; hvor skal du på skole hen i verden? Det er så mange skoler som har samme tilbudet.

Jeg derimot har allerede valgt og håper jeg kommer inn på første valget mitt .. Høgskolen i Volda! Har alltid ville studere der. Det er ikke langt unna verken familie eller venner, men selvfølgelig det er ikke hvorfor jeg vil studere i Volda. Jeg liker Volda! 

Men hva vil du studere? 

12 kommentarer

12 thoughts on “Utdanning, hva vil du bli?

  1. Heldig du som vet hva du vil bli =) Ikke alltid like lett å finne ut av dette, hehe 🙂
    Vel, jeg har ikke gått vgs og kommer ikke til å gå det 🙂 Jeg valgte en litt annen vei. Begynte å jobbe på veterinrklinikk når jeg var 15, samtidig som jeg utdannet meg som hundemassør. Planen videre er å utdanne meg som fysioterapaut for hunder, instruktør – og starte hundepass (dagmamma for hunder) 🙂

  2. Starter jo på vgs neste år, desverre har de ikke Medie & Kom her nede, så jeg er nødt til å gå på studiespess. Litt lei for det. Men ivertfall etter det har jeg veldig lyst til å gå på en høgskole i bergen, fotoglobal tror jeg den het den linjegreia, hah forklarer veldig dårlig!

  3. Jeg har bestemt meg for å starte på helse og sosial til høsten, det hadde vært kjempefint om du kunne ha skrevet en kommentar om hvordan årene er der, vanskelighetsgrad osv 🙂

  4. Så bra 🙂
    Tenker du er litt lei av å bo sammen med familien nå etter 21(?)
    år.Hybel-livet er så bra :))
    Bor selv på hybel i Ålesund 😉
    Men er hjemme med familien ofte i helgene,er bare å ta hurtigbåten rett over og deretter ta buss til Eggesbønes 🙂
    Og Volda er kjempebra,har mange venner som går der 🙂

  5. Malin: er ikke lei av og bo med familien min, men selvfølgelig og ha hybel er alltid noe jeg kunne tenkt meg og gjøre, blir jo selvstendig av og bo alene på hybel. Og det er jo mye en lærer av det og bo alene. Og det sparer tid om morgningen også, slipper å stå opp kl. 5 hver morgen. Men kommer hjem i helgene siden jeg har jobb i “våjen”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *