STREIK

Categories HVERDAG

Streik, hva er det? 
Streik er et virkemiddel når ansatte går til felles arbeidsnedleggelse for å bedre arbeidsvilkåra våra. Det umiddelbare målet med å iverksette en streik er å oppnå helt eller delvis arbeidsstans. Gjennom at arbeidstakere i fellesskap eller i forståelse med hverandre iverksetter arbeidsstans rammer de arbeidsgiverens mulighet for å drifte virksomheten og dermed det og tjene penger. På dette vis oppnår de det primære målet: Å tvinge arbeidsgiveren til å imøtekomme de ansatte i en tvist mellom organiserte arbeidere og den enkelte arbeidsgiver eller arbeidgiverforeningen!

De ansatte vil ved iversettelse av en streik vanligvis ha til hensikt å oppnå bedrede lønns – og arbeidsvilkår. En streik blir oftest organisert av arbeidernes fagforening!

 

Jeg vil bare komme med en enkel liten utblåsing av hva jeg har lest om streik på andres blogger, om hvor mange av oss bloggere som håper at det blir streik og alle som sier "JAAA , nå slipper vi eksamen". Men det går ikke utover foreldre, lærere eller andre, det går bare utover dere selv! Du som elev får jo selvfølgelig godkjent men hva står det under eksamen? Jo, at du ikke har tatt eksamen , og når du ikke har fått tatt den så har du og kommer ikke til og ta den!

Jeg synes virkelig at streik ikke er noe bra ting, før så var jeg likegyldig over for streik, jeg ville også ha fri fra skolen og håpet selvfølgelig på at skolen skulle stenges så jeg slapp og ta eksamen eller en enkel prøve.. Men nå har jeg fått et helt annet syn på det med og være i streik! Men det er jo selvfølgelig bare for at jeg er i den kommunen som har streik i barnehage og SFO! 

Men jeg vil dere skal tenke FREMTID , FREMTID OG FREMTID!

 

2 kommentarer

2 thoughts on “STREIK

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *