VÅRE JULETRADISJONER

Categories JUL

// repost 2016

Jeg elsker julen, og den begynner allerede å krible når årets første julebrus kommer i oktober. Jeg klarer derimot å beherske meg med å pynte til jul før noen få dager før første søndag i advent. Leiligheten ble pyntet noen få dager før første søndag i advent i år også, og ettersom jeg eier en leilighet sammen med samboeren min så dette året har vært viktig med å skape nye juletradisjoner som vi ønsker å videreføre til neste år. For meg har det vært viktig dette året å skape nye tradisjoner samtidig som vi og bruker de gamle tradisjonene som vi har hatt tidligere. Nye tradisjoner er til for å skapes og føres videre sammen.

  

Juleverksted er en ny tradisjon vi har bestemt oss for at vi skal gjennomføre sammen med niesene og nevøene vår til de blir gamle, men etter opplevelsen på juleverkstedet vi hadde i år, så tror jeg at vår familie, og de voksne hadde det like gøy, dere! 

Pakkekalender blir verken jeg eller samboeren aldri for gammel for, og den tradisjonen startet vi med i fjor med jul der vi hadde en pakke-kalender fra 1-24. Samtidig som vi også hadde sjokoladekalender. Vi gjennomfører også denne tradisjonen dette året og her har vi også inkludert vår kjære pjusken med, slik at han får en liten katte-kalender 🎁

Pakkelek er en tradisjon som er ny for meg (ble introdusert for den i fjor med jul) ettersom familien til kjæresten har dette hvert eneste år, og det er fin måte å samle både store og små i den travle førjulstiden. Da bruker alle sammen å sitte rundt et bord og så ligger det pakker midt på bordet, der de går på rundtur, og enten før eller etter pakkeleken har funnet sted så spiser vi julegrøt og den som vinner mandelen får en liten premie. 

Juletre har vi alltid brukt å pynte lille julaften, når jeg var mindre var det en fast tradisjon. Kjærestens familie brukte å pynte det rundt 20 desember, mens i år har jeg og kjæresten slått på stortromma, ved å pynte juletre allerede den 05. Desember ettersom vi skal være borte en uke i desember, og for å få nytte julepynten dette året, kanskje en ny tradisjon og pynte til jul tidlig? 🎄

  

Julebakst er noe jeg har satt stort pris på helt siden jeg var liten, selvom jeg kanskje ikke var den som var så alt for ivrig på julebaksten sammen med mamma, og hun ble som oftest sittende alene og trykke ut kakeformer. De siste årene har jeg innsett hvor en fin tradisjon det egentlig er og jeg har tenkt å videreføre denne tradisjonen og vi startet allerede med dette i fjor sammen med den ene niesen vår. Vi har allerede bakt julemenn og mamma har bakt brune pinner til oss, som vi skal kose oss med i julen. 

Julekalender for meg er det viktig å kunne følge med på favoritt julekalenderen (serier) som har gått på tv når jeg var barn, som Jul i Skomakergata, Sesam Stasjons Julekalender, Amalies Jul, Jul i Blåfjell , Jul på Månetoppen og The Julekalender. 

Lillejulaften har alltid vært en fin tradisjon i seg selv, spesielt på kveldstiden med programmet kvelden før kvelden, der Grevinnen og Hovmesteren er en viktig del av kvelden min på lille julaften, og det har også alltid vært en fin tradisjon hjemme hos familien til kjæresten, slik som jeg gleder meg! 

Julaften starter alltid med å stå opp tidlig, spise en skikkelig julefrokost, før vi snurrer julefilm hele dagen – helt frem til vi skal feire julekvelden. Det som er spesielt for meg dette året er at vi skal feire julen, hjemme hos foreldrene til kjæresten min denne julen (annet hvert år hos foreldrene, hvertfall til det er tid for å skape vår egen lille julefeiring), og da er det vanlig å dra på graven for å tenne lys på gravene til familien, og så ønsker vi alle sammen en fin julekveld og sier god jul til hverandre. Til årets middag blir det servert pinnekjøtt, svineribbe, poteter, rabbestappe, julepølse, surkål og rødkål. Til dessert (i år) blir det servert til riskrem til dessert, og mye godteri som blir spist i løpet av dagen. 

  

🎄 HAR DERE NOEN JULETRADISJONER? 🎄

2 kommentarer

2 thoughts on “VÅRE JULETRADISJONER

  1. Victoria Larsen: Så koselig med dine juletradisjoner også. Iår skal vi feire hos foreldrene mine så da er det juletradisjonene som vi bruker ut med mamma og pappa som teller, ellers er det alltid kjekt med nye tradisjoner hvert år og nå har jeg bestemt at vi skal kunne slappe av og kose oss like mye i julen, ikke bare tenke på jobb og penger – men kosestunder med hverandre, familie og venner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *