TIPS FOR BEDRE HELSE

Categories HVERDAG

De dagene jeg føler meg skikkelig dritt eller skulle ønske jeg ikke måtte gjøre det som hverdagen har å by på. De dagene har jeg en dårlig periode eller dårlig dag! Når tankene og følelsene våre vandrer rundt og setter oss i et spill vi ikke ønsker, det kan være ganske frustrerende og utmattende. Når det føles helt umulig å få det ut, alt er vanskelig og du kjenner at ikke alt er helt bra akkurat denne dagen, her er mine tips mot en bedre helse. Disse tipsene har hjulpet meg en god del den siste tiden, så ønsker jeg å dele disse tipsene med dere i håp om at det kanskje kan hjelpe dere også, enjoy! 

Alenetid kan være greit, for det er ikke alltid det hjelper å snakke med andre om problemene dine. Men det er også viktig å kunne ta vare på seg selv fult og helt. Spesielt helsen din. Lær deg selv å kjenne, følelsen på hva du vil og lytt til kroppen din. Så bruk litt tid på deg selv hver dag, sett deg ned og teng gjennom hvordan du har det o hva du vil.

Snakk med andre er viktig. Det kommer ann på hva det er selvfølgelig, men alle trenger å dele sitt med noen.D et å snakke med noen når du er inne i en dårlig periode eller har en dårlig dag hjelper alltid. Om det er venner, noen på jobb du føler du kan stole på, familien eller kjæresten din. Jeg bruker å snakke med mamma om jeg bare vil snakke og noen ganger gråte noen tårer. Alle vil forstå og det hjelper alle. Det hjelper å være sammen med mennesker som gir deg glede, godt humør og får deg til å le.

Skriv dagbok har jeg alltid gjort. Gjennom årene har jeg opplevt mye forskjellig i hverdagen min .Det å skrive en dagbok og få ned alle følelsene mine var den beste terapien jeg kunne gi meg selv. Det å bare sette seg ned der det passet og skrive ned alle følelsene dine i en bok. Her trenger du ikke tenke på skrivefeil for alt du skriver i denne boken er bare du som skal se,  og det hjelper å koble fra hverdagen og ette alt i spill i din egen lille boble.

Trening er godt både for kropp og helse, og det å kle deg selv opp i fresh treningstøy gir motivasjon i seg selv, Finn frem joggeskoene og noe komfortable klær, og om du er personene som elsker å være i naturen finn frem det du trenger og løp ute, men du kan også løpe inne om du har muligheten til det. Det å trene eller pushe deg selv til trening kan være en god kombinasjon til terapi , når jeg trener er jeg som regel inne på tredemøllen i kjelleren og jeg setter musikken på full guffe og løper det jeg årker selvsagt i takt med musikken.

Musikk det er alltid noe som hjelper, og det har alltid eksistert hos meg siden en venninne brente den første cd’en til meg! Om du setter på fult volum på annlegget eller har det i ørene, betyr det noe. Når jeg har musikk på høyt, føler jeg mer for å kaste armer og hodet i været. Ta helt av og riste skikkelig på alle kroppsdeler, synge for full hals (uansett om jeg ikke har sangstemme) og bare synge! Sitter jeg med det i ørene er det mer tankemusikk, slik musikk som får meg til å være rolig å tenke gjennom forskjellig ting som jeg har opplevd den siste tiden. 

Rutiner er når du begynner å føle livet ditt som ensformet og kjedelig – og da bør du byte ut rutinene som du har, kanskje du kan spise frokost sammen med en venn, istede for å sitte hjemme på kjøkkene ved kjøkkenborde og spise den samme frokosten hver eneste morgen. Du kan også flytte rundt på møbler og endre tidsplanen for trening osv. Det trenger ikke å være det samme som skjer hver eneste dag. Om du endrer på små ting kan det være like greit som å endre på store ting.

Belønning om du føler for å vaske eller rydde rommet ditt, for det får deg i bedre humør – gjør det! Men med en positiv belønning til deg selv, med det som du er veldig glad i! En belønning kan være en weekendtur på hytta med en eller flere venner, koble helt ut og nyte hele helgen sammen. Det mange forslag men jeg kommer ikke på flere og de fleste vet selv hva de ville belønnet seg med dersom det hadde vært tilfelle. 

Håper dere likte tipsene! Del gjerne innlegget! Har du noen tips du vil dele med meg? 

1 kommentar

1 thought on “TIPS FOR BEDRE HELSE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *