Selvtillit

Categories HVERDAG

“Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere. Det kan handle om arbeid, skole eller sosiale sammenhenger. Selvtillit kan variere fra dag til dag og kan endres gjennom bekreftelse utenfra, eller også endres under for eksempel alkoholpåvirkning. Selvtilliten kan trenes opp”. Selvtillit handler egentlig om hvordan du har det med deg selv og om du tror på deg selv. For de fleste går selvtilliten opp og ned. Man har dager der man føler seg bra, og dager der man føler seg mindre bra.

Det er mange som sliter med dårlig selvtillit, enten fordi de lever i vanskelig situasjoner eller fordi de har negative tanker om seg selv (eks: jeg får aldri til noe). Dersom du lever i en vanskelig situasjon så finnes det alltid HJELP! Men flere er redde til å ta steget med å evt. få profesjonell hjelp. Selvtilliten er på bunn fordi de kanskje har hatt det vanskelig deler av livet (slik som meg). Det er ikke BRA!

Jeg har vært gjennom dette (i sammenheng med mobbingen) og jeg var ofte den jenta som faktisk endret hårfarge bare for å føle meg verdsatt, og når jeg kunne føle meg fin da voks selvtilliten min (litt). Jeg endret ofte hårfargen, det startet vel egentlig første gangen i 9ende klassen, etter konfirmasjonen min. Jeg fikk oransje hår ( som kunne vaskes ut etter 10 ganger) – og flere folk sa jeg hadde samme hårfarge som Geri (Spice Girls), etter det så var det ingen vei tilbake, jeg fortsatte å endre hårfargen, men denne gangen ble det permanente farger (jeg testet også ut å være blondine, for alle har hørt ordene om “blondes have more fun”.   

Min selvtillit har blitt mye bedre opp gjennom årene. Etter at jeg fikk en jobben som servitør hos Resturang Fosnavåg Brygge har selvtilliten min steget ekstremt de siste 2 årene, og har en kjæreste som har hjulpet meg med å bli sterkere på alle måter og selvfølgelig så har jeg mamma ♥ som alltid har vært der for meg og hjulpet meg dersom jeg har hatt det vanskelig oppover årene.

EN TING : DU MÅ HA TROEN PÅ DEG SELV!

Hvordan er din selvtillit? 

1 kommentar

1 thought on “Selvtillit

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *